Eén van de pijlers van ICT Campus is het stimuleren en versnellen van innovaties op de kruising van ICT en agrofood. Appeltje-Eitje is zo’n innovatief bedrijf. Op zaterdag 14 maart openden zij hun vierde vestiging, in Veenendaal. Mede dankzij de samenwerking met ICT Campus konden Gertjan van Dam en Sven Wiggelo, de oprichters van Appeltje-Eitje, deze winkel openen.

Afgelopen jaar zijn Gertjan en Sven via Bart van Beek in contact gekomen met ICT Campus. Bart van Beek, projectleider Digital Hub Regio Foodvalley, helpt innovatieve crossovers sneller te groeien en innoveren door bijvoorbeeld verbinding te leggen met technologie- of financieringspartners uit het ICT Campus-netwerk. Appeltje-Eitje past hier uitstekend bij gezien het unieke concept waarbij verse producten snel van de boer op het bord liggen. Gertjan: ‘Vanwege onze huidige groei kunnen wij de ondersteuning van ICT Campus goed gebruiken.’Tijdens de Hackaton van Digital Days, een ICT Campus-event, zijn de oprichters in contact gebracht met studenten. Gertjan was onderdeel van de jury en vond het fantastisch: ‘Normaal loop ik alleen maar tussen de kippen en tijdens de Hackaton belandde ik in een hele nieuwe wereld.’ De studenten gingen tijdens de Hackaton aan de slag met de aangeleverde vraagstukken van Appeltje-Eitje. Zoals: hoe kan de verkoop voorspeld worden? Hoe kunnen we de klantervaring verbeteren? En welke producten zijn wenselijk voor de uitbreiding van ons assortiment? Sven: ‘Alle nieuwe informatie helpt ons bedrijf te groeien.’

Slimme ICT-systemen

De onbemande verswinkels van Gertjan en Sven zijn volledig afhankelijk van slimme ICT-systemen. Zo is het keuze- en betaalsysteem gekoppeld aan de automatenwand vol met dagverse producten. Bij binnenkomst maakt de klant een keuze via het keuzemenu en door vervolgens contactloos of met PIN te betalen openen de juiste vakjes in de automatenwand. Het feit dat personeel overbodig wordt, maakt Appeltje-Eitje een winkel van de toekomst. Sven: ‘Wij kunnen de winkel op afstand bedienen met een app op onze telefoon. Via een camera houden we de winkel live in de gaten. Ook zien we wanneer een vakje leeg is. En we openen en sluiten de winkel ook via deze app.’De winkel bedienen via de smartphone was wel een voorwaarde die Appeltje-Eitje bij de ontwikkelaars van de systemen had neergelegd. Gertjan: ‘We hebben allebei een boerderij die we ook draaiende moeten houden naast dit werk. We zijn daardoor niet in staat om dagelijks in de winkel te staan.’ Daarnaast zijn de systemen volop in ontwikkelingen en mede door de samenwerking met ICT Campus kunnen deze ontwikkelingen geoptimaliseerd en versneld worden. Gertjan: ‘Omdat we de eerste zijn met dit concept, willen we graag een stap vooruit blijven lopen op de rest.’

Toekomst

Er zijn nog voldoende thema’s waar ICT Campus Appeltje-Eitje bij kan ondersteunen. Bart van de Beek: “We kunnen Appeltje-Eitje helpen met de toegang tot nieuwe technologische innovaties en kennis over data-analyse, zodat de logistiek, het assortiment en de voorspelling van verkopen geoptimaliseerd kunnen worden.” Daarnaast wil ICT Campus in de toekomst bedrijfskunde-studenten betrekken in deze case. Deze studenten kunnen bijvoorbeeld een analyse maken met betrekking tot algoritmes en de prijs-kwaliteit verhouding van Appeltje-Eitje. Kortom, er zijn nog genoeg mogelijkheden binnen de samenwerking tussen ICT Campus en Appeltje-Eitje.

Andere succesverhalen